Benefietwedstrijd “Vissen voor Sophia”

Vrijdag, 27 augustus 2021

Op 21 augustus hebben we de tweede editie van de benefietwedstrijd “Vissen voor Sophia” gehouden. Deze wedstrijd stond in het teken van het zoveel mogelijk geld ophalen voor het Sophia Kinderziekenhuis. Iedere opgehaalde euro zou rechtstreeks hier naartoe gaan. Het betrof een koppelwedstrijd met vrije hengel keuze. Daarnaast kon ieder koppel voorafgaand een keuze doorgeven of zij in een binnenwater of in een buitenwater (Spui) wilden gaan zitten. Er waren in totaal 25 koppels die zich hadden aangemeld, waarvan 8 koppels in het Spui en 17 koppels in een binnenwater.

De binnenwateren waren diverse wateren door heel Oud-Beijerland. Op elk binnenwater zaten maximaal twee koppels bij elkaar. Op deze manier had iedereen de ruimte en de mogelijkheid om goed vis te kunnen vangen. Dat laatste is zeker gebeurd. In totaal werd er op de binnenwateren bijna 200 kilo vis gevangen! Mooie voorns, brasems, windes, giebels, zeelten en karpers werden her en der gevangen. Winnaar op de binnenwateren was het koppel Johan Bravenboer en Huib van der Linden. Zij vingen op de put van Jan Tol een gewicht van ruim 30 kilo! Daarmee waren zij tevens overall winnaar. Op het Spui liep het allemaal iets minder goed. Winnaar werden hier topvissers Jan Willem Nijkamp en Jan Pellen. Zij wisten hier een gewicht van bijna 17 kilo te vangen. Het was een grote eer dat zij met deze wedstrijd mee wilden vissen! Zulke grote vissers kom je niet iedere dag tegen. De rest van de vangsten op het Spui waren, op het koppel Dieter Mourits en Nico Kleiberg na (bijna 12 kilo), zeer slecht. Er zijn zelfs vissers geweest die geen één keer beet hebben gehad. Teleurstellend, maar zo kan het nu eenmaal gaan.

Na afloop van de wedstrijd hebben we de prijsuitreiking gehouden op het buitenterrein van Boezem en Co. Hier konden Johan Bravenboer en Huib van der Linden een mooie beker in ontvangst nemen. De prijsverdeling was 1 op 2. Hierdoor hadden veel vissers prijs. We hadden van diverse sponsoren prachtige prijzen gesponsord gekregen. Geweldig dat de bereidheid zo groot was. Van waardebonnen van Eagle Hengelsport en Hareco tot aan mooie spullen en zakken voer van Wout van Leeuwen, VGB Bait Factory, Koko, Van Pelt Hengelsport, GURU en een zak wormen van Wormenkwekerij Muilwijk.

Na de prijsuitreiking stond er een heerlijke barbecue op ons te wachten! Niet alleen voor de vissers, maar ook voor niet vissers, die zich voorafgaand hadden aangemeld. Vervolgens hielden we een verloting, die bestond uit 3 rondes. We hadden ook hier fantastische prijzen voor gekregen. Diverse kleine prijsjes tot aan grote hoofdprijzen. Vanwege deze mooie prijzen werden er massaal lootjes gekocht. Vrijwel iedereen ging wel met een prijs naar huis.

In 2019 vond de eerste editie van deze wedstrijd plaats, toen haalden we in het totaal €3615,- op. Als doel hadden we dit jaar een bedrag gesteld van €10.000,-. Misschien iets te ambitieus, maar we zijn er vol voor gegaan. Naast dat de hengelsportvereniging Groot Hoeksche Waard een bedrag van €500,- had gedoneerd, kwam er nog een verassing. Sportvisserij Zuidwest Nederland kwam ook nog met een donatie van €500,-! Toen we in de avond de balans op gingen maken, kwam er tot onze grote verbazing een bedrag uit waar we voorafgaand alleen maar van konden dromen. Het opgehaalde bedrag is namelijk €12.622,-! Echt geweldig! Dit gehele bedrag schenken wij aan het Sophia Kinderziekenhuis. Alle onkosten, zoals eten, drinken en dergelijke, worden vergoed door Stucadoorsbedrijf Orgers en Dream Well, de bedrijven van de organisatoren van deze wedstrijd, Alexander Orgers en Marcel van der Linden.

Wij willen iedereen bedanken die ook maar iets heeft bijgedragen aan de totstandkoming van deze fantastische dag! Ongelooflijk dat we zo’n groot bedrag hebben kunnen ophalen en dat we dit aan een fantastisch mooi doel mogen schenken! Van deze dag is een mooie film gemaakt met een drone, deze kun je bekijken via de volgende link: https://youtu.be/oXVqqom9fvY

Met vriendelijke groet,
Marcel van der Linden en Alexander Orgers