Sportvissers met één grote vereniging bedienen

Het Kompas: vr 21 mei 2021, 13:21

Hoeksche Waard - HSV Groot Hoeksche Waard is een hengelsportvereniging die is ontstaan uit een fusie tussen de hengelsportverenigingen uit Heinenoord, Maasdam, Oud-Beijerland, Puttershoek, Strijen, Mijnsheerenland en Westmaas. Door deze fusie is ongeveer 90% van de viswateren in de Hoeksche Waard bevisbaar geworden onder één vergunning.

“Vijf van de zes hengelsportverenigingen in de Hoeksche Waard hebben besloten om per 1 januari 2021 bestuurlijk te fuseren onder één nieuwe hengelsportvereniging Groot Hoeksche Waard. Daarmee zijn hengelsportverenigingen Binnenmaas, De Rietvoorn, De Torrepikkers, Ons Plezier en Hengelaarsvereniging Ons Genoegen samen één hengelsportvereniging”, aldus voorzitter Johan Letschert.

Johan vervolgt: ”Deze fusie was, in navolging van de fusie tot één gemeente Hoeksche Waard, voor ons de reden om ook de hengelsportverenigingen samen te gaan voegen.

Met deze fusie hebben we in 1 klap bijna 3500 leden en met onze gezamenlijke standpunten staan we hierdoor ook sterker. Onze vereniging is de grootste vereniging van de Hoeksche Waard en daar zijn we trots op. We hebben het hoog in ons vaandel staan dat we de identiteit van de voormalige hengelsportverenigingen behouden.

Hiernaast gaan we voor meer bekendheid. Ik noem als voorbeeld altijd de voetbalverenigingen waarvan een ieder weet of hun favoriete club wel of niet heeft gewonnen en dit is dan ook altijd nieuws.

Naast het vissen geven we ook voorlichting op scholen om zo ook de jeugd te enthousiasmeren. Veel kinderen weten niet dat ze voor hun 14e jaar een kosteloze visvergunning kunnen aanvragen via onze site. Hiernaast maken we ons ook sterk voor vissteigers voor mensen met een beperking, bevorderen van de looprechten en natuurlijk ook de visrechten. We geven ook de VISpas van Sportvisserij Nederland uit. Gekoppeld aan de visplanner van Sportvisserij Nederland kan je als sportvisser precies zien waar je mag vissen. Vroeger kreeg je een papieren editie nu is het een handige app. De VISplanner (www.visplanner.nl en de gratis VISplanner app) is in combinatie met de VISpas ook een rechtsgeldige toestemming”.

“We hebben binnen een zeer korte tijd onze vereniging opgericht en daar zijn we bijzonder trots op. Met het samenstellen van het bestuur waren er geen of nauwelijks problemen en binnen een kwartier was een ieder het erover eens dat de bestuursleden vanuit de verschillende hengelsportverenigingen in deze nieuwe structuur zijn vertegenwoordigd.

Het is echt een verademing dat we dit in zo’n kort tijdsbestek hebben weten te realiseren. Met onze nieuwe vereniging willen we meer aan de weg timmeren waardoor we de hengelsport in het algemeen willen bevorderen. Het is niet alleen maar een hengeltje uitgooien maar zoveel meer dan dat. Zo hebben we verschillende onderdelen van het vissen onder onze paraplu zoals karpervissen, vliegvissen, wedstrijdvissen en jeugdvissen.

Om de viswateren goed in kaart te hebben en te houden werken we ook met controleurs, op dit moment zijn er 8 controleurs echter door het grote visgebied hebben we hieraan een tekort en zouden er minstens 6 extra aangesteld moeten worden. De controleur is geen BOA maar kan wel waarschuwend optreden en indien iemand zich niet aan zijn/haar aanwijzingen houdt kan de controleur alsnog een BOA waarschuwen.

Maar meer belangrijker is dat de sportvissers met deze grote vereniging op hun wenken worden bediend en niet achter het net vissen”, besluit Johan.

(tekst: Het Kompas_Hans Boutkan)