Een snoekbaars voor 1.060 Euro

Woensdag, 12 mei 2021

Een snoekbaars voor 1.060,00 euro. De maaltijd voor visser Martin van Hoof (74) tijdens een uitje in de Hoeksche Waard bleek behoorlijk prijzig. De inwoner van het Brabantse Asten ving de vis immers in de periode dat dit verboden is. Maar Van Hoof liet het er niet bij zitten. ,,Die boete is niet normaal.’’

Als fervente visser werpt Martin van Hoof graag een hengeltje. Net als zijn echtgenote die de eerste vrouw was die ooit meedeed aan het NK vissen voor mannen. ,,Ik mag van geluk spreken dat zij het ook zo graag doet’’, zei de Brabander dinsdag bij de economische politierechter in Rotterdam.

Op 17 mei 2017 trok het echtpaar er met hun bootje, dat ze elk voorjaar naar hun ligplaats aan de Binnenmaas bij Puttershoek brengen, op uit. ,,Het was prachtig weer en wilden even vissen. We eten graag snoekbaars’’, zei Van Hoof.

Regels verbieden de vangst van deze vis in de periode van 1 maart tot de laatste dag van zaterdag van mei. Wie een snoekbaars aan de haak heeft, moet die terugzetten.

Bespied met verrekijker

Van enkele honderden meters afstand zag een visser die dag door zijn verrekijker hoe Van Hoof het beest binnenhaalde voor het diner en in een plastic zak deed. De andere hengelaar voer naar de boot van de Brabanders en stelde vragen.

Daarna maakte hij zich kenbaar als controleur van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en maakte proces-verbaal op. Van Hoof: ,,Ik dacht eerst dat het een grap was en hij gewoon die snoekbaars wilde.’’ Toen de Brabander later de bon ontving van 1060 euro, werd hem de ernst duidelijk.

‘Niet reëel’

Hij vocht de boete aan, omdat die volgens hem ‘niet reëel’ was. ,,Als ik dit vertel aan anderen, dan lachen ze zich krom’’, zei hij de politierechter. ,,Dat bedrag is niet reëel.’’

De rechter oordeelde dat 1000 euro voorwaardelijke boete na vier jaar het meest redelijk was. ,,Niet meer doen, ook al is snoekbaars lekker’’, zei ze.