Hoeksche Waardse wateren zijn een eldorado voor sportvissers

Vrijdag, 5 februari 2021

Het water in en om de Hoeksche Waard is een eldorado voor sportvissers. Bovendien treffen die vissers ook nog eens veelvuldig een nieuwe, exotische vissoort aan: de Kaukasische dwerggrondel.

Dat zijn twee (voorzichtige) conclusies die onderzoeker Yannick Janssen van ecologisch adviesbureau ATKB trekt na een onderzoek naar de waterkwaliteit én visstand in de Hoeksche Waard. De afgelopen drie weken namen Janssen en zijn collega’s een tiental wateren in en rond het eiland nauwkeurig onder de loep. Die bemonsteringen maken onderdeel uit van het grote visstandonderzoek dat ATKB sinds juli in ruim veertig wateren in het gebied van opdrachtgever waterschap Hollandse Delta uitvoert.

© Jeffrey Groeneweg - Qphoto
Het visstandonderzoek in de Binnenmaas levert een mooie diversiteit aan vis op. © Jeffrey Groeneweg/Qphoto

"Voor sportvis­sers zijn de Hoeksche Waardse wateren uitermate geschikte plekken"

- Yannick Janssen

Dwerggrondel

De Brabander doet voor de eerste keer onderzoek in de Hoeksche Waardse wateren en is onder de indruk van de diversiteit aan vissoorten. ,,Voor sportvissers zijn de Hoeksche Waardse waterlichamen, zoals wij ze in het onderzoek betitelen, uitermate geschikte plekken. Die zijn we dan ook regelmatig tegengekomen als we wateren gingen onderzoeken. Soms hebben wij op voorhand de verwachting dat we verschillende soorten zullen tegenkomen, maar blijkt de werkelijkheid anders.’’

,,Tijdens het visstandonderzoek in de Hoeksche Waard hebben we veel brasems en baarzen boven water gehaald, maar de meest opmerkelijke vondst was wel de aanwezigheid van de Kaukasische dwerggrondel. Dat is een echte exoot, die eigenlijk pas sinds het begin van dit jaar in de Nederlandse wateren is aangetroffen. Het lijkt erop dat de dwerggrondel vanuit Duitsland Nederland is binnengekomen en de rivierdelta heeft afgezwommen.’’

Yannick Janssen (links) registreert namens ATKB de vissoort en omvang voor het visstandonderzoek voor waterschap Hollandse Delta © Jeffrey Groeneweg/Qphoto

"Zo’n onderzoek is en blijft toch een momentopna­me"

- Yannick Janssen

Blauwalg

In de nabijheid van Restaurant Binnenmaas levert het onderzoek een fors tegenstribbelende snoek en flink wat paling op. ,,Zo’n onderzoek is en blijft een momentopname’’, stipt Janssen, die de vissoort en lengte van de vis nauwkeurig registreert op zijn tablet en op de landkaart exact de beviste oppervlakte uittekent, aan. In mei, maar ook in de zomer, werd voor dit waterdeel een negatief zwemadvies afgegeven vanwege de aanwezigheid van blauwalg. ,,Maar om te vissen is het water juist dan wél aantrekkelijk, omdat er dan veel vis aanwezig is’’, zegt Janssen.

In juli begon het visstandonderzoek in de Biesbosch bij Dordrecht. Volgende week wordt het onderzoek met de laatste bemonstering afgesloten. ,,Per waterlichaam hebben we een rapport opgemaakt, zodat we een specifiek beeld van die plek hebben en uiteindelijk voor het gehele gebied van het waterschap conclusies kunnen trekken. We hebben op verschillende manieren en momenten gevist. Zo hebben we eerder deze week ’s nachts en met een andere methode gevist in de Binnenmaas. Die methode was stortkuilvisserij, waarbij een sleepnet tussen twee boten wordt voorgetrokken. Daarmee hebben we een oppervlakte van 5 hectare bevist. Op basis van alle deelonderzoeken gaan we aan de slag met de eindrapportage. Wanneer die afgerond is, is nog niet duidelijk.’’